onsdag 7 januari 2009

Slut på ledigheten

Så var man tillbaka på jobbet efter den långa jul- och nyårsledigheten. Många på jobbet verkar ha tagit ledigt resten av veckan. Bra då blir det en lugn start. Vad kan väl passa bättre en sån här dag än att öva sig lite på att blogga?

Jag förstod att det var svårt att skriva kommentarer på min blogg. Detta beror på att inställningen just nu är att man måste vara registrerad användare på Blogger för att kunna kommentera. Ska jag ha det så? Hm, funderar. Jag är ju helt grön på detta och vet inte riktigt hur jag ska göra med allt och alla. Det finns så många inställningar att göra, så många valmöjligheter. Tex personlig info, min profil. Ska jag bara skriva lite kortfattat om vem jag tror att jag är eller ska jag hitta på något som passar dagens humör? Jag har från vanligtvis erfaren och välunderrättad källa hört att man i en blogg får överdriva, bre på och fabulera lite hur man vill. Juryn är fortfarande ute och överlägger i den frågan. Men när det gäller kommentarer så har jag bestämt mej. Alla som vill ska kunna kommentera. Kryss i ny ruta i inställningsmenyn och ännu ett val är gjort. (fingrarna korsade att det funkar)

En bild ska vi väl kunna lägga ut oxå. Jag hade lite tid över en kall och vindpinad dag i mitten av december och åkte ut till gamla Uppsala och högarna och gick en liten sväng med kameran och ett av resultaten blev detta. För er kalenderbitare (vadå kalenderbitare, vad betyder det igentligen? att om man är intresserad av tekniska detaljer så är man så knäpp att man lika gärna kunde sitta inspärrad på instutition och gnaga på kalendrar? och varför kalendrar, varför inte biblar eller en uppsjö olika utgåvor av lilla focus?) kan jag nämna att kameran är en Nikon D40 och bilden är tagen med den medföljande kitgluggen 18-55 med brännvidd 18mm och bländare 18 med en slutartid på 1/2 sekunder. Matrix-mätning och emponeringskompensationen satt till sedvanliga -2/3.



2 kommentarer:

Lumumma sa...

Fotot känns som Irland. Välkommen till bloggvärlden.

ordfarande sa...

Mössan av och önskar dej välkommen till bloggeriet!
Jag är inte så gammal bloggerska själv, men fast för alltid. =)
Gillar namnet också.
Ha det gott!
/E