lördag 27 februari 2010

Vad händer i mitt kök?

Numera är det nästan svårt för mej att få vara i köket och laga mat. Varför? Jo på bänkarna står degar och jäser, i kylen står mystiska burkar med illaluktande innehåll, i ugnen ligger en tung sten osv. Det pratas om "lä vän", surdeg, vildjäst och fördegar. Jag behöver ett eget kök. Och allt är mitt fel. I ett förvirrat ögonblick fick jag för mej att skicka Pysseliten på en bakkurs på Saltå Kvarn. Och som om det inte var nog så fick hon dessutom en bakbok i julklapp. Och vilken inspirationskick hon fick. Nu matar hon surdegar och pratar om baktekniker hela dagarna. Vad tänkte jag på/med?

 
 Pysseliten kletar

  
En deg eller fyra?

  
Kan en bäbis få en mjukare hantering?

  
 Nu börjar det likna något

Ska man vara ärlig så blir Pysses bröd både snyggt och gott. Jag har blivit bortskämd med fantastiskt bröd sedan hon kom hem från bakkursen.

I övrigt är det vinter och massor med snö.
  

  

  

 

Inga kommentarer: