torsdag 4 mars 2010

Till Lotten

Lotten? Vem är Lotten? Lotten är en före detta kåsör som numera bloggar om ditten och datten. I min länklista till höger kan man läsa namnet Lotten. Klicka på den och du kommer till Lottens blogg. Den är väl värd ett besök.

Jag läste i Lottens blogg att hon gjort Flygande Jakob vilket jag tyckte var lite kul då jag tänkt att laga det ikväll. Så jag lovade att dokumentera min matlagning i syfte att kunna jämföra våra flygisar.

Nu har jag gjort det. Lotten, håll till godo.
(Klicka på bilderna för att se dom större.)

 
Jag köpte lårfileer denna gång. 
Med en plastpincett slipper man ta i kycklingen med händerna.

  
Nu ligger kycklingen på skärbrädan redo för kryddningen.
Se inget kladd och klet på händerna.

  
Efter kryddningen, lite grillkrydda, ner med kycklingen i en form.
Krydda denna sidan med.

  
Titta, fortfarande inget kladd och klet.
Nu ska kycklingen in i ugnen en stund. 

  
 Dagens fynd!

  
I med ketchupen. Observera t-shirten.

  
Den här bilden får tala för sig själv.

  
Nu ligger det bacon och banan på skärbrädan.
Fortfarande inget kladd och klet.

  
 Baconet är på plats.

  
 Ingent kladd och klet här inte.

  
Bara grädden kvar nu.

  
Klar för ungen.

  
 Nu är flygisen i ugnen och fortfarande inget kladd och klet på händerna.

 
Resultatet.

9 kommentarer:

Lotten sa...

Jag är nyss hemkommen från basketträningen och sitter vid köksbordet och äter fil & flingor och njuter av livet och mejlen och ser att där, där kommenderar PK mig hit.

(Han heter så i mitt kommentatorsbås, Karlsloken.) Så skriver jag en kilometerlång kommentar just här i denna ruta. För jag måste berätta hur knasigt det är att PK står där och ska laga mat med vigselringen på fingret. Tänk så kladdig den kommer att bli. Och så läser jag vidare och tittar på bilderna och häpnar.

- Han kladdar inte med maten! Han lagar mat utan kladd!

Har han då lagat mat på riktigt?

Icke.

Väl kommen hit, ser jag att WV är "butcha", och det gör både mig och internet så himla förvirrade eftersom vi letar efter betydelser ... så förvirrade att allt kraschar. Firefox och datorn och min hjärna.

Därför har jag skrivit hela denna kommentar inte en gång utan två.

Lotten sa...

Bor all din bacon under grädden, förresten? Blir den inte alldeles sladdrig och tråkig då? Och jordnötterna? Ligger de under täcket de också och blir alldeles mosiga?

(Jag erkänner mig besegrad. Inte var gäller storleken. Men snyggheten. Din Jakob är femton gånger snyggare än min.)

Men de där okladdiga händerna ... hm.

Yvonnes bärbara blogg sa...

Matlagning utan att bli kladdig, är det verkligen på riktigt?

Pysselitens karlslok sa...

När jag är lat, vilket jag oftast är, så blir inte baconet ens brynt i stekpanna. Jag lägger det på kycklingen och låter det stå i ugnen högt upp på hög värme och grill för att få lite yta på, men visst blir den mjuk under grädden. Jordnötterna får man lägga på i efterhand om man vill ha några, då flera familjemedlemmar får klior i munnen av dom. Fast vi brukar ha kroknötter istället.

Jag tror inte att min är 15 ggr snyggare än din, bara att bilden på den är det. Det beror på att min kamera är större än din.

Lotten sa...

Din kamera är förmodligen även snyggare än min. (Mina Jakob-matbilder togs dessutom med iPhonen.)

Nu ska jag börja säga "klior" och "kroknötter". Mycket användbara ord. Du kan få ett av mig: bollmackor.

Pysselitens karlslok sa...

Bollmackor. *smakar på ordet* Är det sfäriska mackor eller är det när en boll sitter i korgen som en macka?

Lotten sa...

Nämen nämen det är ju såklart platta, runda, genekakormackor jue! Såklart.

Pysselitens karlslok sa...

Aha, jag har nog aldrig ätit bollmackor. Dom verkar påminna om Polarkakor.

Jag har nu ätit restflygis från igår till lunch. Gott idag med. Undrar vad jag ska hitta på till ikväll.

Cecilia N sa...

Jag såg vilken fin tröja du har!

Och är impad om du var så där okladdig om händerna genom hela matlagningen och inte fuskade med att tvätta dig precis innan fotograferingarna.