fredag 9 april 2010

BBQ-karre eller nästan Pulled Pork

På allmän begäran, en guide till att BBQ-grilla karrestek, nästan som Pulled Pork.
Ok, då kör vi. En varning först, det är många bilder.
Vi börjar med råvaran. Det blev denna gång en benfri karrestek på drygt 2,6 kg som låg och skramlade i frysen. Den är väl tinad och rumstemererad innan jag lägger den i grillen.

Jag började redan vi 7.30-tiden på morgonen med att lägga Mesquit-spånen i blöt.

När jag bbq-grillar brukar jag lägga briketterna på ena sidan i grillen. Syftet med detta är att få en låg temp och att köttet bara ska bakas med varmluft. Denna gången beslut jag mej för att prova något nytt, jag täckte in den delen av kolgallret där jag inte skulle ha briketter, med folie. Min förhoppning var att få mer av luften som sugs in i botten på grillen, att passera genom glöden och därmed få lättare att reglera flödet/tempen.

En mellanvägg av alufolie tillverkades och hängdes från grillgallret ner mot kolgallret. Detta för att skärma av strålningsvärme från glöden.

Alla briketterna som användes denna gång, var redan begagnade och hade använts minst en gång tidigare till karrekotletter kvällen innan. Det är därför som det kan se ut som om det redan är glöd på bilden ovan. Nu när briketter och folie är på plats, är det dax för droppfat, de blötlagda spånen och gallret. Klockan är nu drygt 8.30.

Under tiden har jag valt ut de 15 största briketterna och tänt i lilla tändröret. Det tändröret är betydligt mindre än Webers och lämpar sig för små glödmängder. När briketterna är så här fina, lägger jag dom överst i grillen.

Köttbiten är ingniden med olja och kryddad med vitpeppar och grillkrydda.

Allt är på plats och det är dags att stänga locket. Klockan är nu strax före 9.00.

Jag har ännu ingen termometer i köttet, erfarenheten säger att om jag lyckas hålla nere temperaturen i grillen, behöver jag ingen köttermometer än på flera timmar. Dock är det livsnödvändigt med en termometer som kan hålla reda på tempen i grillen.
Just denna är trådlös så jag slipper gå ut i regnet för att kolla tempen. Det är perfekt temp, stabil och låg, 113 grader. 125 är larmtemp, jag vill varnas för när det börjar bli för varmt. Detta för att kunna minska på draget med spjället innan glöden blid för intensiv. Om glödmängden blir för stor är det ett h-vete att sänka tempen. Resultatet brukar bli att det vill slockna helt. Det är därför som jag lägger glöd överst på otända briketter. Glöden sprider sig långsamt nedåt och det är aldrig så många briketter i taget som brinner.

Det verkar som om min folie i botten på grillen ger önskat resultat. Jag har aldrig varit med om att tempen har varit så låg och stabil när jag bbq-grillat förut. Ibland kan det gå över en timma innan man behöver gå ut och justera. Man får dock inte glömma att fylla på lite vatten i det lilla alutråget ovanför glöden. Det kokar bort på ett par timmar, ibland snabbare om man får för intensiv glöd.
Nu har det gått två timmar, köttet har börjat dra ihop sig och ytan har antagit en rödaktig ton från röken. Köttet är inte rått på utsidan, det bara ser så ut.

6h, bilderna gör inte verkligheten rättvisa. Man börjar se att köttet har legat på ett tag.

När köttet har legat på i ca 9,5h har tempen i köttet stigit till 71 grader. Perfekt temp tycker jag idag och bestämmer mej för att gästerna inte ska behöva vänta längre.Låter man tempen stiga mer, kanske till 80 grader, så kan man dra isär köttet med en gaffel, sk Pulled Pork.
Köttet sveps in i folie och får vila i ca tre kvart medan gästerna mumsar på förrätten, fetaostskivor med tomat, röd chili, vitpeppar och olivolja , inslaget i foliepaket och värmt på grillen.
När köttet vilat, ser det ut så här när det skärs upp.

Jag har under dessa 9,5h inte fyllt på bränsle någon gång. Tempen låg mellan 105 och 115 nästan hela tiden. Vatten i alutrågen fylldes på ca 4 ggr. Medan köttet lagades till han jag bland annat med att äta frukost, städa lite, koka två tomatbaserade såser, röra ihop två yoghurtbaserade såser, fixa sill och potäter till lunch, åka och handla lite mm. Dvs tack vare att tempen höll sig jämn och fin, behövdes ingen ständig passing utan det räckte att titta till det hela ett par gånger i timman.

3 kommentarer:

Lotten sa...

Men å så vackert!

Fast vår pulled pork såg väldigt mycket mer ut som tonfisk.

Pysselitens karlslok sa...

Om man låter innertempen bli hög nog så blir det lite som tonfisk i utseendet.

Anonym sa...

Du är väl en grillmäster med stort G! Ssssmaskigt blir det ju också, det vet jag av erfarenhet ;o)
Kram Malin