onsdag 18 augusti 2010

Det var bättre förr

Visst var det bättre förr? Tv, tidningar, radion, allt var väl bättre förr. Förr hette till exempel tidningen "Röster i radio och tv" bara "Röster i radio". Koret och bra. Så här kan ett uppslag från 1955 se ut. Om man klickar på bilderna så får man se större versioner av dom


Men vad ser jag, vem är det som är sjusjungare i Måndagsblandning efter 6.30-nyheterna med väder?
 
 Lotten vet du något om detta?

 För att ytterligare belysa hur bra allt var förr så visar jag en liten lustighet som finns med i samma tidning.
 

Bonus, en kompis från vår källare.

14 kommentarer:

Lotten sa...

Jomenvisst, den där är ju en namne till min djefla man:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olle_Bergman

(Självklart har vi en liten EP med honom. Så här låter han: la laaaaaaaaaa, trarajdiraaaaaaaaa rajdiraaaaaaaa lalaaaaaaaaa!)

Lotten sa...

För övrigt kan jag sitta och dregla över sådana här nostalgitrippar precis hur länge som helst!

Lotten sa...

Observera gärna tv-utbudet 1955:
11.00--12.00 Testbild med ljud
21.30--22.00 Testbild med ljud
22.00 TV från Teknis (PARTY! Ingen sluttid! Tjoho!)

Pysselitens karlslok sa...

Jisses vad snabb du är. Så du känner till denne Olle. Kul. Jag tyckte att det var roligt att hitta detta i en gammal tidning. Vi hittade även bitar av gamla Eskilstuna Kuriren från 1950-talet.

ab sa...

*suck* Jag måste alltså ha läst denna Röster i Radio NÄR DEN VAR NY. Och jag har sett de flesta skådisarna där till vänster.

Den lilla lustigheten var stapelvara på femtiotalet, kannibaler som kokade folk. Men det var inte så rasistiskt som det verkar - alla visste att det var långt ute i det blå, det ansågs som en standardgrej som inte hade något med riktiga människor att göra.

Men det som slår mig mest är LUGNET över hela publikationen. Inga sensationer! Inga frivoliteter! Inga ironiska slängar hit och dit! Det är grammofonkonsert och insikter i barnsköterskeyrket utan minsta bedömning av hur barnsköterskan ser ut.

Jag saknar lite av det där, faktiskt.

Kul att se!

en djefla man sa...

Om min namne: http://www.ollebergman.se/lite_av_varje/min_namne_i_olle_bergman_sa.html

en djefla man sa...

Här klickbar länk: Olle Bergman

linda sa...

asså jag måste ju bara... nu har jag tittat så mycket på din profilbild, vad är det för något? den ser superläskig och cool ut som nåt rosa monster med vassa tänder i sitt gap. och snygg insekt här i inlägget också!

Niklas sa...

Tyvärr kommer jag inte ihåg vem jag citerar men "det var inte bättre förr, det var bara förr".

Pysselitens karlslok sa...

Fast det fanns säkert saker som var bättre förr. Kanske.

Niklas sa...

Jo det är klart ... Det blev en vit kant när man bet i lakritsbåtarna. Och det var ju bättre.

Pysselitens karlslok sa...

Har dom tagit bort den vita bitkanten på lakritsbåtarna? Vart är världen på väg! *suckar djupt innombords*

Lotten sa...

Nu har jag letat lakritsbåtar både i verkligheten och i olika kommentatorsbås. Det är både upprörande och förvirrat!

Pysselitens karlslok sa...

Hutlöst, är vad det är.