lördag 30 juli 2011

Kinapolka eller det svenska hantverkets importdans

Man är ju van vid att vissa "svenska" produkter inte alltid är så svenska. Ta Volvo till exempel, som tidigare ägdes av Ford och nu av någon kinesisk biltillverkare. Men många av bilarna konstrueras och designas i sverige och fortfarande produceras en hel del volvobilar i Göteborg. Trots utländsk ägande. Men när det gäller traditionellt hantverk som älg-och renkorv på marknader, då räknar man med att dom är gjorda i en liten fabrik i norrland eller småland. Eller ta bara dalahästarna i Nusnäs. Nog vill man tro att dom är snidade på plats i små stugor i Nusnäs. Och det är dom säkert också.

Härom dagen besökte familjen en av dessa turistfällor som sysslar med hantverk, Gränna. Jag åker gärna dit lite då och då, det är en trevlig stad och jag köper gärna lite polkagrisar då dom ju tillverkas för hand inför öppen ridå. Ett hantverk som jag tycker om att uppmuntra. Döm om min förvåning när dom små klubborna, som kunde köpas till priset 5st för 25kr, visade sig vara producerade i Kina. På bilden nedan kan man tydligt se att det står Product of China på omslaget. Vad tror polkakokarna att dom vinner på det? Jag åker inte hela vägen till Gränna för att köpa kinesiska polkagrisar. Jag åker ju inte ens till Gränna för att köpa godis, jag åker dit för att köpa Äkta Gränna polkagrisar och inget annat. Klicka på bilderna för att se en större version av dom.

En vanlig polkagrisklubba från Gränna?

 En närmare titt avslöjar: Product of China! Blä!

4 kommentarer:

Cecilia N sa...

Dessutom kan man tänka sig att om det säljs polkagrisar i Gränna så förväntar sig alla att de ska komma från just Gränna. Och så tittar man inte efter.

Eller så göör man det och blir ypperligt indignerad. Helt rätt.

Lotten sa...

Nu måste du faktiskt gå till botten med denna skandal. På allvar alltså.

Jag vet inte hur man gör – men gräv lite som den journalist du inte alls är.

HUR kan man komma undan med kinapolkor i Gränna?

Pysseliten sa...

Efter den uppvisningen som "kokarna" har bakom glasrutorna TROR man ju utan tvekan att det är vad man får när man handlar!

Daniel sa...

HEj! Spännande scoop! Får jag lov att lägga till den som den är på min lilla sida. www.kungforpresident.se det skulle passa Kapten Konsument utmärkt att sätta tänderna i. Fusket då alltså, inte polkan!

Maila mig vet jag kaptenkonsument(@)kungforpresident.se